While earning your daily bread, be sure you share a slice.

Jag tror att en person som säger att denne inte är någon "brödmänniska" ljuger. Finns det någon som inte tycker om ett stenhällsgräddat matbröd med knaprig skorpa och ett poröst inre? Och vem skulle frivilligt avstå från en hemmabakad brytlängd med vallmofrön? Det är till och med så att LingonGrova går hem hos nästan alla. Så, kom inte och påstå att mackor inte är er grej. Försök inte!
 
Om jag inte hade haft det tänk som jag har skulle jag gladeligen suttit med en dubbelvikt smörgås till mitt kaffe nu. När jag hör andra berätta om hur de undviker en god baguettebit till middagen, i värsta fall hela måltiden, förstår jag inte hur i helsike de kunnat gå så pass långt, men sedan kommer jag på att jag gjort precis samma sak. Hur, HUR, kan det vara så lätt att vara så självkritisk och inhuman mot sig själv? Önskar att jag kunde säga till mig själv som jag säger till alla andra: DET ÄR. BARA. BRÖD.
 
Oj, vilket utlägg det blev! Jag som bara skulle dela med mig av ett recept... Anyhow! Har suktat efter bröd en längre tid och häromdagen bestämde mig för att göra någonting åt det. Jag experimenterade med ett recept från Sofhie, som har en blogg som går att hitta här. Hon hade i lite mer i sin långpanna än vad jag hade; tomat, till exempel. Vill ni också ha det? Ha det! Det är bara att höfta. Det här är vad som kommer väl till pass under bakningen om ni vill ha ett bröd som är identiskt med mitt:
 
180 gram äggvita
175 gram skalad, riven och urkramad zucchini
50 gram pofiber
1 matsked med fiberhusk
1 tesked bakulver
Och så kryddor
 
(Jag förespråkar inte en vardag med kaloriunderskott, ävenom jag själv lever på så vis, men med anledning av min prekära situation [döden > bröden, i princip] såg jag detta som min enda möjlighet till att få tugga smulor.)
 
Trollade igång ugnen gjorde jag innan jag gjorde någonting annat. 160 grader ska det vara innanför luckan, bara så att ni vet. Vägde och vispade 180 gram äggvita, sedan rev jag zucchi... Nej, det gjorde jag inte, eftersom mamma råkat köpa med sig aubergine. Ställde in äggen i kylen, mamma åkte för att handla zucchini och under tiden passade jag på att blanda samman alla torra ingredienser. Sedan rev jag zucchini, vilken jag sedan vände ned i skålen med ägg för att sedan blanda det fuktiga med det torra. Lät smeten vara under omrörning en liten stund, därefter fyllde jag en fem centimeter hög form med den och efter det var det 40 minuter i ugnen som gällde.
 
 
Resultatet? Just mina skivor liknade focaccia i sin smak. Jag piffade dock bara med en nypa oregano, en gnutta rosmarion och några vrid med saltkvarnen, vilket gjorde att smaken blev ite klev. Mitt tips är att inte snåla mer kryddorna, alternativt ha i kanske lök eller oliver.
Allmänt | |
#1 - - ♡:

Men hur bra är inte du då?! ♡ Du har ätit bröd, även fast de kanske inte innehöll alla ingredienser som de borde ha gjort för att vara ett sådant bröd som du "skulle behöva äta" så har du ätit något som kallas bröd.
och du som undvek alla avdelningar med kolhydrater i affärerna förut (ja, jag har hängt med här ett tag, du kanske fortfarande gör det, men ja).
Helt rätt riktning är du påväg i! Bra jobbat! Sa ju att du skulle klara det ♡
Vill du ha ännu en utmaning, men ack så go en? Googla Hurtbulle, välj de översta receptet (arla) och ha i lite mer av de goda (dvs nötter och frukt) och smaka på! Himmel för smaklökarna kan jag lova, och de kommer du att klara lätt!

Svar: Men hallå! Vad du är fin. Tack för din support! ♡ Och tack för receptet (även om det nog kommer att dröja ett braaa tag innan dess att jag vågar mig på det)!
Ellinor Åkeson

Upp