Everything okay?

Jag är osäker på om det är möjligt att räkna antalet postersamlingar med beniga bröstkorgar, magra midjor och knotiga knän som centralt och enda innehåll på Tumblr; så många finns det. De bildkonton som där uppdateras dagligen är högst delaktiga i att ett samhälle utan ätstörningar ännu är blott en hägring. I sökfältet kan man bokstavera vilket ord som helst för att sedan råka i triggande beteende, till exempel. Det har dock börjat att hända grejer! Om man söker på "thinspo" poppar detta upp i datorfönstret (sidan undrar alltså ifall allt verkligen står rätt till och hänvisar dessutom till var man kan vända sig om man börjat ana oråd):
 
 
Way to go, Tumblr!
Allvar, Estetiskt | |
#1 - - Mikaela:

Åh, det där är ypperligt (Tumblrs sätt att gå tillväga under dessa premisser, alltså.) Vet att Pinterest har något liknande! Heja!

Svar: Ja, heja!
Ellinor Åkeson

#2 - - Lisa:

Det var på tiden, väldigt bra gjort! Önskar att alla de uppenbart sjuka kontona raderades och försvann för alltid. Fy, vad jag blir arg på dem! Eller kanske mest ledsen för vad de gör med många. Det var längesedan jag scrollade igenom sådana Tumblr-sidor, just för att det är som att beställa tårar och ångest. Det finns INGET positivt med det alls. Vet inte hur du förhåller dig till typiska thinspo-bilder men vad du än gör; stäng ner skiten. Det räckte för mig att scrolla i två minuter och så rinner tårarna. Jag ska inte ens behöva förklara varför jag hatar det där. STÄNG NER, TA BORT. Det räcker nu.

Man blir inte plötsligt frisk för att man undviker thinspo eller ätstörningsbloggar, inte alls (tyvärr). Så lätt är det inte. Man blir bara lite mindre ledsen. Det sistnämnda vore inte så dumt, va?
Kram på dig.

Svar: Jag känner mig väldigt kluven när det kommer till sådana bilder; en del av mig vill se mer, en annan vill aldrig mer se. Det bästa vore nog att hålla sig undan...

Kram på dig med!
Ellinor Åkeson

Upp