You dont need to brush your teeth... Just the ones you want to keep.

Varje maj månad besöker jag Rein Ingel, min tandläkare, på Lästmakargatan. Han är en mycket trevlig herre som jag absolut inte har någonting emot, bortsett från det faktum att han är just min tandläkare. Eller, problemet ligger inte i att han är just min tandläkare, utan att han är tandläkare över huvud taget. Alltså, är det någon som ska in i min foderlucka och rota, så är det ju han. Det jag menar är att... JAG HAR TANDLÄKARSKRÄCK, OKEJ?! Jag tycker inte om det sterila patientrummet, inte den jättelika apparaten som ingår i utrustningen och ser ut att skjuta laser - INGENTING! Jo, att sköterskan, lilla Eva, är Peppes mamma och det därför jämt pratas hockey (eller "shokkej" som det heter med alla instrument innanför läppen). En gång var det tissel och tassel om att han skulle skriva på, en annan var det prat om guld och glädje och i dag var det snack om hans val inför den säsong som sträcker sig över 2015.
 
Förutom det fick jag reda på sådant tjafs som är anledningen till att man tar sig till en tandläkarmottagning. Jag blev inte rådd till att bleka mina bissingar, men det är någonting jag länge har velat testa på och eftersom jag fick ett kit med skenor och tandpasta för inte långa taget sedan tänkte jag göra det! Då mina tuggverktyg tagit stryk (kalciumförrådet är kaputt) med anledning av sjukdomen vågar jag mig inte på någon jättebehandling, utan börjar lite försiktigt. Återkommer om det visar sig vara revolutionerande. 
 
 
Förresten! Är det någon som sitter på svaret på frågan när man ska inse att extra noga tandborstning timmarna innan besöket hos tandläkaren inte hjälper eller gör någon skillnad?
Allmänt | |
Upp