Boklista.

Snabbläsare eller långsamläsare?
Jag är en snabbläsare. Om boken är bra plöjer jag den med anledning av att den är just bra och är boken dålig läser jag ut den för att jag vill bli av med den så fort det bara går.

Tegelstenar eller tunnisar?
Varken eller. Gärna något mellanting. Om jag absolut måste välja säger jag tunnisar!

Bibliotek eller bokhandel?
Bokhandel, eftersom jag alltid får mail i stil med "lånetiden har överskridits med ett decennium" efter att jag varit på ett bibliotek.

Ljudbok eller e-bok?
Bokbok. Jag vill lyssna till min egen röst och jag vill vända blad själv.
 
Inbunden eller pocket?
Pocket. Det är smidigare så! Framför allt på stranden, vilken är den plats jag oftast läser på.

Vampyrer eller spöken?
Läser inte böcker med innehåll som inte känns verkligt. (Hyllan min består således av en tämligen begränsad skara verk, ja.)

En i taget eller slalomläsning?
En i taget, men det var länge sedan nu. Har trugats med slalomläsning under hela min gymnasietid, känns det som. Jag tycker att det ska bli så skönt att hädanefter välja en bok med omsorg och läsa den, bara den.

Nytt eller gammalt?
Hur gammal är "gammalt"? Jag gillade till exempel inte Thérèse Raquin från 1867, som min svensklärare så åt mig att läsa, men det finns andra äldre böcker som är bra. Äh, jag drar till med nytt. Nytt.

Bokmärke eller hundöra?
Hundöra. Bokmärken försvinner ju bara; om inte ut ur boken, så själva boken.

Snacks eller godis?
Ingetdera. En mun kaffe eller några klunkar vatten kanske, men oftast nöjer jag mig med bara boken. 

Biografier eller memoarer?
Biografer! Tror jag.

Skräck eller chicklit?
Chicklit. I poketformat. Med någon jättefin framsida; så där så att man nästan vill sitta med den ihopslagen i knät på bussen hellre än att öppna och läsa den, bara för att den är så fin. Åh!

Soffan eller sängen?
Min 120-centimetare.

Inne eller ute?
Ute. Helst med en uppblåsbar strandmadrass som underlag, bland kittlande grässtrån i skuggan eller på en solvarm balkong med Medelhavsutsikt. 

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Mitt modersmål. Jag skäms när jag tänker på hur få av de böcker jag har läst som varit på engelska. 

Poesi eller prosa?
Prosa. Det kan i sin tur bli poesi, om ni förstår vad jag menar.

Kvinnliga författare eller manliga författare?
Har läst fler böcker skrivna av kvinnliga författare, men älskar John Green över allt annat, så det är hugget som stucket.

Boken eller filmen?
Det beror väl på, men baserat på egen erfarenhet är det boken som gäller.

Kokbok eller bakbok?
Jag tycker mer om att laga än att baka, men det är roligare att titta i en bak- än en kokbok.

Kärlek eller spänning?
"Amor vincit omnia" som man säger.

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
Jag kan inte minnas vad det var för någon...

Bok jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
Jag ska vara ärlig: jag har inte läst klart "50 Shades of Grey"-triologin. JAG VET, jag vet. De två första rök i ett nafs, men den sista... Jag vet inte. Av någon anledning tog det emot. MEN NI BEHÖVER INTE SKRIKA! Jag har bara några få kapitel av den sista boken kvar.

Jobbigaste bok jag läst:
"Lasermannen". Det var så mycket fakta, händelser, nummer och Fan och hans moster. Därmed inte sagt att den inte var läsvärd, kom ihåg det!

Bästa barnboksförfattaren:
Astrid Lindgren. Jag har för mig att det är förbjudet att svara något annat namn än det på en sådan fråga faktiskt.

Bok som berört mig mest:
"Vår lilla hemlighet" av Tony Maguire. Läs det inte. Eller jo, gör det, men ha näsdukar (observera att ordet är skrivet i plural) nära till hands.

Allmänt | |
Upp