Examenslunch och en första mottagning.

 
Efter tisdag kom ONSDAG. På onsdagen samlades alla tredjeklassare med sina respektive mentorer för att äta tillsammans. Tvåorna serverade med handduk över arm, rektor Bosse höll tal och gav ut stipendium och lärarna ställde till med allsång till Tomas Ledins "I natt är jag din" av alla låtar. Det var en schysst tillställning, tycker jag, det trots att jag var nära till tårar med annan anledning än någonting rörande. Snarare upprörande. För att vara på den säkra sidan hade jag hört efter med köket vad som skulle komma att bjudas på och gjort upp en specialare, men när portionen sänktes ned framför ögonen på mig såg jag att där låg samma mat som på alla andras fat. Jag bad serveringspersonalen att hälsa de ansvariga från mig, men fick som svar att "det är väl bara att äta" och "du får peta bort det du inte vill ha". Jo, tjena! Då jag haft kontinuerlig och kär kontakt med kockarna under gymnasieårens gång visste jag att de inte ville att det var så det skulle gå till, så jag gick bort till dem för att ta ett snack. Mycket riktigt; så ville de inte att det skulle gå till. Det visade sig att de hade glömt bort att göra i ordning min tallrik, men att det, om jag gav mig till tåls tio minuter till, skulle ordnas. Då kockarna två vet hur besvärligt jag kan ha det vad beträffar mat och att äta den serverades jag en stekt filébit kyckling och inte kalla spett i dopp, i stället för potatissallad fick jag gröna blad och skivad gurka, såsen låg i en bytta vid sidan om och så överöstes jag av förlåt och med kramar. Det kallar jag gottgörelse! Carina och Ewa; tack ska ni ha - för allt.
 
 
Eftermiddagen gick åt till att ha mina två småkillar i famnen (att vara moster innebär en stor hälsorisk, då hjärtat slår så hårt för barnen) samt att snurra runt inne i stan. Klockan 18 var jag bortbjuden till min vän Patriks studentmottagning, men Stockholmstrafiken när klockan är "slutat jobbet" skriver ingen vacker melodi. Fann till slut en parkeringsplats och kunde därefter salutera, gratulera och celebrera. 
Allmänt | |
Upp