What about vacation?

I och med att Magda, om mindre än en månad, lämnar mig för ett år i den del av världen där invånarna är stora, men hamburgarna större, har det varit en väldans massa fram och tillbaka med hennes papper, pass och visum den senaste tiden. Man kan inte komma och tro att man ska åka över och studera två terminer bara så där, inte! ("Maybe that Swedish girl, born 98, is planning a massacre together with some of the other exchange students." Lite så.) Har det inte varit ett foto i ett sällan skådat format som ska bli bra på första försöket, har det varit ett besök hos ambassaden som dröjt, eller så har ett personbevis tillvaratagits på obestämd tid OCH SÅ VIDARE.
 
Med allt detta i hetluften (hade kunnat skriva "bagaget", men det är ju just något sådant vi inte haft) har det inte varit så lätt för oss Åkesons att planera årets semester. Vi gick i tankar på tropiska öar, men hur tar man sig till en sådan utan pass? Vi bokade några Herrgårdsnätter i Smögen, men är man för långt gången i sin ätstörning blåses sådant av. Ja, ni hör ju själva. Som tur är gör det inte så mycket (såklart att jag är besviken, men jag har inte lyssnat på fiolmusik, gråtit mina ögon röda eller skurit mig i handleden) när Stockholm bjuder på hyggligt väder. Det tar emot att erkänna, men jag tror att jag satte resandet på piedestal i år. Jag menar; jag är inte den som klagar på att ha solsken till väckarklocka eller på att äta gemensam frukost i arla morgonstund med bar himmel som tak. Att behöva vädra korsdrag för att känna av att det finns luft i rummet ser jag inte heller som någonting att protestera mot. Dessutom har jag nu fått tid till att upptäcka små pärlor här på hemmaplan; Drottningsholms slott, Fjällgatan, Gålö, Liljeholmskajen, Tyresö slott och båthamnen i Nynäs, för att bara nämna några. Har varit på olika ställen med olika sällskap och här har vi bilder från ett och ett annat av tillfällena!
 
Har en Anna boendes vid Liljeholmskajen, så en dag strålade jag samman med henne för att sitta i bikini och äta plocksallad. Vi pratade om livet i stort och smått och kom till insikt med mycket. Önskar nästn att jag hade tryckt på inspelningsknappen och bandat vårt samtal, för då hade jag kunnat släppa ett rätt så bra podcastavsnitt så här i dagarna.
 
 
Putta på ett H på det namn jag nämnde innan och se stavelsen Hanna uppenbara sig. Henne tillbringade jag en hel dag med i helgen. Anlände till Nynäshamn förmiddagstid för att kunna carpa så mycket diem som möjligt. Brygghäng följdes av räklunch och sedan köpte Hanna en glass. Brygghänget återupptogs för att sedan låta en småhusfika ta vid. När vi gjort bageriet och hela den biten road trip:ade vi på höjden, skvallrade i kalla lakan och åt middag lagad på en grill.
 
Var ut till Drottningsholms slott med mamma och Magda, Fjällgatan har jag besökt kvällstid, på Gålö solade jag mig mörk och på Tyresö var jag för att bada och spela boll i goda vännners lag. 
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Ta hjälp!!!

Svar: Det är lättare sagt än gjort. Samtidigt som jag inte vill fortsätta att må så här och därför borde vänds mig till någon, så vill jag inte läggas in någonstans...
Ellinor Åkeson

Upp