How are you, dear?

Jag vet inte om det är så att ni känner obehag vid direktkontakt, med anledning av den långa tid som vi varit borta från varandra, eller vad det skulle kunna vara; ni säger ju inte ett knyst! När jag inte skrev någonting,  gjorde ni er hörda minsann! Ni ger verkligen uttrycket "när katten är borta dansar råttorna på bordet" ett ansikte (fast ni är nog mer att likna vid möss eftersom ni är så tysta). Jag som trodde att ni ville föra en dialog, men tydligen inte. Vill ni inte, så vill ni inte! Jag får väl fortsätta att monologprata...

Märker ni hur jag drar mig för att ta upp det jag lovat att ta upp? (Om ni hade velat kommunicera med mig hade ni svarat "ja" i kör och nickat här.) Gissar att jag bara gör det värre genom att skjuta det på framtiden, så låt oss nu ge oss på allvaret. Först lite läsarkommentarer, sedan lite ordspya.

Vad händer? 
Ingenting mer än var- och varannanminutsångest händer, och det är där i problemet ligger.

Har du någon känsla för när det kommer vända för dig? Kommer det ske ett mirakel en vacker dag eller gör du framsteg dagligen? 
Jag har faktiskt en liten känsla för när det kommer att vända för mig, och den säger att det aldrig kommer att vända för mig. Hemskt, va? Jag vet. Jag försöker att inte låta mig känna efter så himlans när den dummingen gör sig uppenbar.

"Alltid ska du nämna att du inte åt? Vi vet att du är sjuk redan." var det någon som skrev. Jag vet att ni vet att jag är sjuk. Det hade nästan varit skickligt att ha följt bloggen, men missat det. Med det utrett kan vi gå vidare till den del av svaret där jag förklarar varför jag gör som jag gör, det vill säga berättar att jag inte åt vad alla andra åt. Som jag ser det finns det två anledningar till varför jag skriver ut detta och det är för att 1) de gånger jag knipit om saken alltid fått höra "ÅH! Så du åt?" eller "Vad åt du för någonting då?", så för att undvika det går jag rakt på sak och 2) min sjukjävla hjärna säger åt mig att jag kommer att må bättre om jag talar om att jag åt någonting mindre kalorifyllt gentemot de andra.

En annan undrade om mina vänner låter mig sitta utan mat och titta på hela kvällen, men det gör de ju givetvis inte. Min lösning har alltid varit att medtaga en liten låda med egen mat. Skulle jag dyka upp utan och/eller låta bli att ta för mig skulle de förmodligen höra av sig till den/de jag vistats med precis innan för att försäkra sig om att jag fått i mig någonting. Men så har ju jag världsklotets allra finaste vänner som bryr sig så mycket mig.

Hur länge kan du hållas till "beteendet" du har?
Proffsen säger att det är ett under att min kropp och jag fortfarande är i livet, så fysiskt dröjer det nog inte lång tid innan kroppen kajkar ur fullständigt. Jag tror att mitt psyke pallar mer än kroppen själv, men någon gång får väl även det nog. Oavsett hur länge är det för länge, känner jag.

"Ta hjälp!!!" skrev en annan. Jo, de säger det; mamma, pappa, systrarna två, närmsta släkt, inte så nära släkt, vänner, bekanta och läkarnas remisser. Är så här (föreställ er att jag låter ett enmillimetersluftutrymme bli till mellan tumme och pekfinger) nära ett vårdintyg; i övrigt står det mellan ett behandlingshem i Mora, alternativt att använda envisheten på rätt sätt och bli frisk på egen hand, på hemmaplan. 

Undrar ni något nu då?

Allvar | |
#1 - - Lisa:

Jag undrar alltid saker men kan sällan med att fråga. Under de senaste veckorna har jag varit nära att kasta mig på tangentbordet flera gånger och fråga VARFÖR INGEN GÖR NÅGOT SNART. Men jag vet inte vad som är rätt eller fel att skriva och därför har jag låtit bli.

Du kan nog gissa på vad jag lägger min röst. För i din situation tror jag att det blir svårt att vända envisheten och klara det på egen hand i samma miljö. Jag tror inte att du fixar det själv, inte utan motivationen i alla fall. Har du någon slags plan över den kommande tiden? Vård? Behandlingshemmet? Eller vad skulle det där vårdintyget innebära? Berätta!

Jag hoppas innerligt att ni bestämmer er för något innan sommaren är över. Låt hösten 2014 bli hösten då du började fightas för att plocka fram den riktiga Ellinor igen. Jag har inte läst eller hört en enda frisk människa säga att det friska livet inte är värt slitet. Du har så mycket framför dig och det gör ont i mig att se hur dagarna bara går... Önskar det fanns något jag kunde säga eller göra men just nu vet jag inte vad det skulle vara. Snälla, ta hjälp nu. Du har inget, inget, inget att förlora. Lita på att det är värt det, hur omöjligt eller skrämmande det än känns idag. Den dag du börjar känna dig lite som riktiga Ellinor kommer du frustrerat undra varför du inte tog tag i det tidigare. Som sagt, lita på att det är värt det. Finns det något, vad det nu skulle kunna vara, som jag kan säga eller göra för att hjälpa dig så SÄG TILL! Vi har aldrig träffats men jag bryr mig faktiskt väldigt mycket om dig. Det är din tur att bli kvitt det den där djävulen nu.

Vi hörs, Ellinor. Ta hand om dig!
Kram Lisa <3

Svar: Lisa, Lisa, Lisa; vad jag tycker bra om dig! Jag vet varken vad ska jag göra eller ens säga för att tacka dig nog. Gång på gång får du mig att tappa talförmågan samt förlora min skriftliga kontroll. Jag bara... Äej, TACK - för allt! I dag, just precis nu, finns det inte någon plan, men jag är väl medveten om att det är dags att sätta en sådan i verket. Jag lovar att återkomma när jag vet vad som gäller. KRAM!
Ellinor Åkeson

#2 - - Greta:

ellinor, du vet att jag fölet dig i allt du gör och du är så fin, du har så mycket talanger och du får inte kasta bort det! DU är den enda som kan bestämma dig för att bli friskare och ärligt så tror jag att du kan. Jag ser ju i allt annat du gör att om du vill, så kan du. Att skicka iväg ett mail till dig i syfte att börja involvera mig känns lite som att gå innanför dina gränser, men du är så varmt välkommen att maila mig och skriva, prata så skulle jag gärna göra vad jag kan för att kanske kunna hjälpa dig!!! <3 du kan

Svar: Men Greta, vilken fantastisk liten skapelse till människa du är! Tack SNÄLLA för din tanke på och dina ord om mig. Jag skriver ett mail till dig om en dag eller två. *Skickar slängkyssar*
Ellinor Åkeson

#3 - - Lollo:

Ja, jag undrar något. Vill du inte leva? Vill du dö? (Skriver i lugn och sansad ton, misstolka inte!) När jag läste näst sista stycket fick jag känslan av att du väntar på att kroppen ska ge upp.

Och åk till Mora, det var räddningen för en jag känner. Kram

Svar: Jag vet inte vad jag vill. Just nu känns det medta som ett enda stort töcken. Jag bara är. Om jag säger så här: jag är livrädd för att leva och dödsrädd för att dö... Är det sant? Det gläder mig att höra, ska du veta, även om jag inte riktigt tror på friskheten för tillfället. Kram tillbaka!
Ellinor Åkeson

#4 - - Anonym:

Gör ont i mig att se dig som är så ofantligt vacker, så utmärglad och liten på bilder. Usch :( Du missar så mycket fint. Det är värt att kämpa! Jag lovar.

Svar: <3
Ellinor Åkeson

#5 - - Hanna:

Åh. Blir så kluven till alla kommentarer som är så hårda, och som inte har den blekaste aning (jag har, och har också lyckats bli friskt) för de är så himla orättvisa. Å andra sidan kanske något av det biter på dig, och då är de guld värda. Men tänk på Elli, att folk som inte varit där de vet verkligen verkligen inte, och då är det lätt att vara hård, FÖR hård i sin ton mot dig. Jag tror på dig. Jättejättejättemycket. Och hur mycket man än tror att man är ett hopplöst fall, den där som faller mellan stolarna och inte får det där solskensslutet som de flesta andra, så GÅR det. Det kommer du med få, du är medveten och du kämpar. Mejla om du vill! Kram

Svar: Jag förstår att kommentarerna låter/ser ut att vara hårda; man blir frustrerad. Jag tror inte att någon av personerna som skrivit till mig velat mig illa eller menar att sårs mig, så på den fronten är det lugnt, även om det såklart är jobbigt att höra. Eller; att verkligen inse, kanske jag ska säga... Jag vill då gärna tro på det du säger. Kanske hör jag av mig en dag; om inte för hjälp, så åtminstone för ett stort tack. Kramar in i evigheten.
Ellinor Åkeson

#6 - - Anonym:

Måste bara säga att jag, precis som Hanna, också varit där. Menar INTE att vara hård, vill bara säga att det går, det går, det går. Jag låg inför döden för 3 år sedan och trodde aldrig jag skulle må bra igen, ville i princip bara dö för allting var helt jävla svart. Men sen vände det, jag tog beslutet att leva. Trodde aldrig jag skulle må så bra som jag gör idag. Hoppas du tar rätt beslut. Vi alla finns med dig på vägen! KRAM

Svar: Det finns bara ett sätt att besvara den här kommentaren på, och det är: ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHH!
Ellinor Åkeson

#7 - - Veris:

Elli!
Säg inte att du inte kämpar eller försöker, för jag vet att varje dag är en kamp för dig. Jag börjar känna, speciellt när jag läser kommentarerna på din blogg att det kanske skulle kunna vara dags att ta ett nytt steg, något slags steg framåt. Ibland erkänner du att du fuskat med maten, och det känns som att det lilla erkännandet är en liten del av dig som ber om hjälp. Man måste inte klara detta ensam, det är ingen fråga om stolthet. Problem är till för att lösas, och det gör man i många fall bäst med hjälp av andra. Du behöver seriöst inte klara allt själv, du kommer inte vara mer eller mindre stolt över dig själv när du är frisk för att du klarade det själv eller med professionell hjälp, allt som betyder något är att du blir frisk. Den dagen du är det kommer jag inte sluta high fiva dig, och vi ska fira med oändliga shoppingrundor, vi ska äta exakt när vi vill och ha vilket mellosnacks vi vill.
Jag kan inte säga åt dig vad du ska tro på, vilka förhoppningar du ska ha, och ingen kan säga det till mig heller. Jag kan bara säga att JAG tror på dig, men jag tror att det kan behövas uppgraderingar i behandlingen så att den tar dig FRAMÅT. Låt oss leva detta livet lyckligt, tillsammans! Du är aldrig ensam, och jag vill att du ska kunna skratta bekymmersfritt utan att hela tiden gå runt med ett orosmoln, det har jag inte sett på allt för länge. DU KAN FÖR I HELVETE ELLI, DU KAN!!!!!!!!!

Svar: Jag är så lyckligt lottad som inte bara har "en sådan" som du, utan just DIG i mitt liv! Tack för allt, alltid.
Ellinor Åkeson

#8 - - Linda:

Hej Ellinor! Jag har följt din resa genom det här och det berör mig oerhört mycket då jag själv har varit/är i samma situation. Det värsta är att inte kunna göra någonting åt någon annan, som en knuff på vägen framåt tänkte jag tipsa om bloggar som jag personligen gillar, för att dessa har hjälpt mig framåt i tankarna. http://soelas.se http://emmakristinas.se

Kram & lycka till fina fina du!

Svar: Hej på dig med, Linda! Tack för tipsen; ska kolla in dem så fort jag får lugn och ro. Kämpa på, du också! ♡
Ellinor Åkeson

#9 - - Inga-Lill:

Hej. Ville bara berätta att det finns en Dr Robert Lefever som har behandlingshem för olika beroenden och ätstörningar. Han lägger ut klipp på youtube, och har så mkt intressant att säga. Kan känna igen mig till viss del av din problematik, och lyssnar till hans klipp då och då. Check it out. :) Robert Lefever eating disorders.. Han pratar om det mesta. Självkänsla, relationer, beteenden ja allt.. mvh

Svar: Intressant! Ska kika!
Ellinor Åkeson

#10 - - F:

Jag blir så ledsen när jag läser om din situation. Jag förstår både din ambivalens och din omgivnings frustration, då jag själv befunnit mig i det töcken du beskriver. Jag har nu genomgått behandling och förstått att dagen då ett jäkla anamma som får en att förstå att "nu har jag fått nog, nu ska jag minsann bli frisk"- den kommer aldrig att infinna sig, inte bestående i alla fall. Att fundera på att klara det utan professionell hjälp är nog överskatta sin psykiska förmåga, eller tja egentligen mest en ursäkt för att skjuta upp på det som är så innerligt skrämmande.

Det må kännas bottenlöst och trots att det är en klyscha som är svår att tro på, så går det att börja respektera sig själv och sin kropp, tillåta sig att lyssna till kroppens behov, välja att samarbeta istället för att motarbeta sig själv. Sedan är det naturligt att inte alltid känna så och att arbeta med sig själv är en livslång process. Med tiden kommer faktiskt rädslan att avta och livet att skymtas, liksom möjligheterna, lusten.

Det är så enkelt att låta åren passera i sjukdomens slutna bekvämlighet. Du vill inte vandra runt i detta hamsterhjul och se dina vänner gå vidare och utvecklas och fylla 20, 25, 30, 40 och själv sitta fast rädd, frustrerad och olycklig. Snälla, snälla kasta inte bort ditt liv, våga testa något annat trots trots att orken inte finns.

Förlåt om jag låter hård, detta är förmodligen funderingar du redan tampas med. Men jag har själv behövt påminnas.

*Skickar en gäng cyberkramar*

Ta hand om dig

Svar: Jag vet ju, innerst inne, att det du skriver är sanning och att du har rätt i det du säger. Så, ja, kanhända det låter rought, men jag förstår dig och jag tackar dig; för att du inte förskönar någonting, utan går rakt på sak.
KRAM! (Och lova mig att ta hand om dig också.)
Ellinor Åkeson

#11 - - Ulrika:

Hej! Jag hittade din blogg ljust, och jag akn börja med att säga att jag lider av anorexi och kämppar varända dag, för 2 veckor bästemde jag mig att det är bara jag som kan göra mig frisk genom att äta, och jag började fundera på framtiden vad jag vill? Och vad får jag av att inte äta jo ett helvete! Snälla du jag vet exakt din situation och det ör inte lätt, skulle vilja sitta där me dig vid måltiderna och äta tillsammans jag började för 2 veckor sen äta 5 mål om dagen enligt ett startmatprogram, har du ett sånt ett matprogram? Skulle så vilja hjälpa dig, jag vet att du kan om du bara bästemmer dig, alla tankar du har är bara tankar och de är falska snälla du lova mig att du tänker välja livet. Du är inte ensam jag kämppar och har det jobbigt å kan jag kan du <3 så många styrke kramar vill ja sända dig <3 skulle vararoligt att få höra din historia och dina tankar. Kanske du inye voll skriva ut dethär , men kanske via meil. Jag hoppas få följa dig på bloggen och bästemm dig från ex en måndag och skriv upp datumet då du bästemde dig för att bli frisk! Du är fin presis som du är!

Svar: Tack för din kommentar och försök till uppmuntran; jag uppskattar det! Kämpa på, så hörs vi vad det lider, Ulrika. All lycka! <3
Ellinor Åkeson

Upp