Nu eller aldrig.

Kvällen är ljum; den är inte ung, men den är ljum, vilket gör det möjligt att sitta kvar på utbyggnaden till längre än man borde en tisdag. Jag är yngst i sällskapet; de två som står för stök och stoj om dagarna sussar sött i sina sängar och lillasyster är på sitt rum, i matgruppens två stora stolar sitter min storasyster och min pappa och i utesoffan mittemot sitter mamma. Vi har suttit i samtal med varandra timmar i sträck, ändå verkar vi alla ha någonting ytterligare att tillägga, inte minst efter att jag hasplat ur mig ett, vad som var tänkt att vara ett skämtsamt, förslag om ett ångestrum i huset. Genast såg de sin chans att prata allvar med mig, det som så många gånger förr. 
 
Det är knappt att jag hör att de säger att "vi klarar inte av det här längre" eller ser att deras produktion av tårar är större än vad tårvägarna kan rå med, men jag vet; jag vet, för jag har både hört orden och sett gråten förut. "Snart kommer väl snacket om inlägg..." hinner jag tänka innan det jag skjutsat in under kategorin "munväder" nu ekar i rummet. "Det är nu eller aldrig, och aldrig är inte ett alternativ, så det är nu." säger min storasyster och menar att jag ska skriva på de papper som jag vet ligger; inte min byrålåda, utan under.
 
Jag pressar samman käkarna så hårt mot varandra att det knastrar i dem. Säger ingenting, men tänker. "Det finns två alternativ. Det första är att samarbeta och det andra är att tvångshämtas. Det finns också ett tredje alternativ, och det är att, från och med i morgon bitti, 'bara' bestämma sig, men eftersom det inte har fungerat på år är det inte så troligt att det kommer att fungera nu heller." Det är inte jag som tänker högt; det är pappa som yttrar det som i snurrar i mitt huvud. Han, ingen, vill mig illa, men i ren protest skriker jag åt dem att polisen får hämta mig och att jag heller sondmatas än att själv välja müsli till frukost (och inuti skriker jag åt mig själv att sluta samtidigt som jag undrar hur de kan säga att de älskar mig och faktiskt mena det).
 
Vi lugnar ned oss och går och lägger oss; mina föräldrar tar med sviterna av det man önskar vore ett skådespel in i sovrummet och min storasyser ligger förmodligen vaken ett slag och tänker, precis som jag. Jag tänker på boken som jag läste ut samma dag som jag påbörjade den, "The Golden Year", och på vad som i den stod. "Det är så lätt att man bara lever på. Låter dagarna gå utan att reflektera över att livet pågår och att man kanske inte mår speciellt bra. Ibland är det något som skaver, en känsla av att det kanske borde vara bättre. Men det är inte så akut att du måste göra dig av med känslan Nej, du kämpar på med den där panikångesten som dyker upp i tid och otid." är rader jag minns och med ens inser jag att; VADÅ "inte akut"? VADÅ "panikångest"? Panikångest, om något, är akut! 
 
Jag tassar upp, letar reda på kuvertet, fyller i alla uppgifter och när jag vaknar nästa dag ber jag mina föräldrar att låta bli att läsa lappen (för de vill att jag ska ha skrivit att jag bestämt mig för att bli frisk, men i själva verket står där att jag gör det för de jag älskar), men att lägga den på lådan. Där ligger den nu.
 
Så, medan en av mina systrar väntar på att flytta till ett hus i USA för ett high school-år, väntar jag på att flytta till en lägenhet i Mora för behandling. Det är sjukt, i dubbel bemärkelse, men när det är över är vi förhoppningsvis en hel familj igen, i dubbel bemärkelse.
Allvar | |
#1 - - Vera:

Jag har fortfarande rysningar i kroppen, och jag har ALDRIG varit så stolt över dig förut. Jag vet att det känns tungt, men jag vill ändå säga grattis. Förstår du hur stort steg du själv precis tog? Du är så stark Elli. Jag är så jävla stolt över dig. Ett kuvert närmare livet, det riktiga livet. <3

Svar: Tack, Veris! ♡ Jag måste dock erkänna att jag, trots att det här inlägget nu är skrivet och publicerat, forfarande befinner mig i någon slags förnekelsefas. Varje kväll sedan det där sabla kuvertet postades har jag tänkt "NU JÄVLAR! I morgon SKA jag tuffa till mig!" för att sedan misslyckas fatalt. Jag vill liksom tro att jag kan lösa det här på egen hand i väntan på en plats på kliniken för att således kunna tacka nej, men det är väl att hoppas på för mycket, antar jag...
Ellinor Åkeson

#2 - - t:

du är fantastisk, vet du det? har väntat så länge på ett sånt här inlägg och fastän jag vet hur arg man själv blir när folk säger "vad stolt jag är", "vad duktigt gjort" för man vill så innerligt bara vara sjuk och inte få så mycket beröm för det ytterst lilla friska man gör, så kommer jag ändå skriva att du är fucking asbra och inget kan ta det ifrån dig, varken ätstörning eller friskhet. du kommer göra så mycket bra saker här i livet och jag hoppas att du upplever dom med en kropp som orkar andas, vara aktiv och ge energi. tänk inte, bara kör!

Svar: Jag säger inget mer än "tack", för att jag vet att du förstår precis hur jag tänker och känner just i detta nu. Jo, just det, en sak till: ♡
Ellinor Åkeson

#3 - - M:

Åh, herre. Jag sitter och gråter här.

Du skriver så FRUKTANSVÄRT pricksäkert, det är precis som att jag själv skrivit en stor del av detta inlägg...


Håller förövrigt med föregående talare till 100% och du INSPIRERAR MIG.

Svar: Men du! Gråt inte, inte för mig. Inte för dig heller för den delen. Och tack, tack så himla, himla mycket! ♡
Ellinor Åkeson

#4 - - Anonym:

Du klarar det här.
Jag tänker på dig.


Svar: Vad fint av dig ♡ Jag önskar att jag visste vem du var.
Ellinor Åkeson

#5 - - greta:

Ellinor, gud vad du är bra! Herregud. Jag är mållös. Jag vet ju att du kan! NU jäklar kommer ditt liv börja. Ge inte upp, jag lovar, lovar lovar att du kan. Dessutom skriver du så att jag får gåshud. Massa kärlek

Svar: Jag vill tro att du har rätt. Jag hoppas det! Och du, Gretis? Du ska förresten inte säga någonting; dina formuleringar förtrollar en.
Ellinor Åkeson

#6 - - Benjamin :

Du är en riktigt stark person och jag är imponerad av att du vågar skriva om dina känslor och hur du har det, det krävs mod och mognad och det har du massor av. Jag kommer följa varje steg du tar i din kamp uppe i Mora och även om vi inte känner varandra så håller jag alla tummar och tår för dig.

Svar: Det värmer det lilla hjärtat, ska du veta. Tack så jättemycket för orden, uppmuntran och stödet, Benjamin!
Ellinor Åkeson

#7 - - Linnea:

Är det MHE-kliniken du menar? Jag går själv i behandling för anorexi där sedan början av sommaren. I alla fall, MHE räddade mitt liv och de är kunniga och himla bra på vad dem gör - så är det dit du ska så hoppas jag att det ska kännas bra och fungera för dig också.

Jag tror faktiskt nu på att det kan bli bättre. Att det går att lämna ätstörningen. Även om det tar en jäkla massa tid och kräver en styrka en inte tror sig ha.

Ta hand om dig! Styrkekram

Svar: Ja, JA, det är MHE-kliniken jag ska till! Linnea, jag tror inte att du förstår hur mycket den här kommentaren lyste upp min dag. TACK för att du tog dig tiden!

Håller mina tummar och tår för dig, ska du veta. Kram tillbaka.
Ellinor Åkeson

Upp