Vad gjorde jag i helgen?

 
Redan klockan tidigt i fredags förmiddag var jag och mina lockar på äventyr i Stockholms stadskärna. Vi (jag och mina lockar alltså) avverkade en längre pratfika tillsammans med Thowe och gick sedan för att införskaffa några riktigt våriga plagg. Blusar med blommönster i färgerna gult, grönt, gräddvitt och oranget är något jag kan tänka mig att ingå äktenskap med. Skor i sådana färger skulle vara frikort.
 
Kvällen som följde gick i mysets tecken. Mamma, Magda och jag (pappa roade sig på Söder med sina boxarpolare) lagade en middag som vi sedan åt ur djupa tallrikar ute på glasaltanen, vilken jag för övrigt känner mig smått förälskad i - igen. Det är så varje år. Att gå från att duka den nätta ekmöbeln till att slå sig ned vid ett bord med virke av mer rustik indikerar att våren är här och sommaren på väg, och det är nog så fantastiskt, inte sant? För att hårddra det skulle man kunna säga att utomhus är som att slurpa hummer och inomhus är som att äta pyttipanna, rödbetor och knäckebröd med skafferismak. Vet faktiskt inte vad jag skulle tagit mig till om kuvösen (det är vad vi kallar det lilla extrarummet intill entrédörren för; frågor på det?) inte existerat.
 
Efter maten tog vi bilen till Fjällgatan för att se efter om vårt favoritsommarcafé var öppet; det var det inte, så vi åkte runt lite korsan och tvärsan och sedan var det slut på den kvällen. Innan det var dags för mig att sova hittade jag ett perfekt sätt att arrangera mina kuddar på. Det var som om jag hade sängsällskap. Jag la mig till rätta med tankarna på att jag var ett geni, om än ett tragiskt sådant...
 
Nästa morgon fick jag sängsällskap och då kändes uppläggningen av kuddarna inte längre lika mycket värd. Medan mulna moln svävade förbi låg jag under täcket och hade mig, tänkte att jag inte skulle ha någonting emot att varje lördagsmorgon skulle se ut på så vis...
 
För sent för att egentligen vara in the mood for shopping hörde Vera av sig angående just detta, så vi tog bussen, tunnelbanan och bussen igen till Nacka Forum. Hade aldrig varit där tidigare. Varför vet jag inte. Jättedumt ju, med tanke på att det talats om att tillhöra ett av de bättre köpkvarteren i staden, vilket jag är benägen att hålla med om. Återbesök skall äga rum!
 
Lördagskvällen svarade för vad som kändes som tusen olika valmöjligheter, vilket resulterade i att jag stannade hemma. Råkade, av bara farten, trycka igång bryggaren när jag var i sjå med att förbereda den inför dagen därpå, så klockan nio på kvällen hade jag huset för mig själv och en termos full av kaffe på diskbänken. Som tur var bjöd Alexander över sig själv strax efter min miss och kunde hjälpa mig med åtminstone två deciliter, resten åkte i vasken. Förutom det slökollade vi på film (en sådan där amerikansk en, som man kan skriva en recension om utan att ha sett den) samtidigt som vi snacka om allt, och då menar jag verkligen allt, mellan himmel och jord.
 
När A-man åkt och min syster kommit hem pratade vi till dess att det blev nästa dag, sedan gick vi och la oss i våra respektive sängar. 
 
 
Vaknade som vanligt väldigt tidigt, men i stället för att ta min, bara min, kopp ställde jag mig och gjorde frukost åt mina föräldrar. Svängde ihop en omelett till pappa och serverade färsk frukt och müsli åt mamma. Med det och paket på en bricka mötte jag upp lillasyster i hallen för att, med sång, inviga mammas 50-årsdag. (GRATTIS! Jag älskar dig så här *skapar ett en meter långt avstånd mellan armarna* mycket.) Hon fick fint från Svenskt Tenn, närmsta släkten kom och skålade i bubbel och till halv sju hade vi bokat bord på Marie Laveau. Eftersom jag slarvat mer än vanligt på sistone och bara fått i mig morotsstavar under dagen (trots allt gott som skådas på bilderna ovan, ja) var jag utsvulten när vi kom fram. Beställde in en kyckling i chimichurri och var uppe i mathimlen och vände. Som jag skrev någonstans högre upp i det här inlägget: återbesök skall äga rum! (Just det! "Ska du blogga om besöket, ska du blogga om chilin!" sa pappa, så; CHILIN!)
 
Avrundade kvällen med lite NHL-hockey, Browdeens match förstås! Ni också? Inte? Nehe, vad gjorde ni i helgen som var då?
Allmänt | |
Upp